Így nehezíti meg az írók (és a kiadók) életét a koronavírus járvány miatti vészhelyzet

Páran talán nem tudjátok, így lehet meglepetés lesz: amellett, hogy blogolok, íróként is tevékenykedem, hat regényem jelent már meg a Könyvmolyképző Kiadó gondozásában, így átérzem, hogy ez a vészhelyzet milyen hatással van az írókra. És bizony mint mindenkire, úgy az írókra is nagy nehézségek várnak mostanság. Mondom is mik.

Jelentősen csökkennek a bevételeink

Egy író két módon kaphat pénzt egy hagyományos kiadónál a könyveiből. Vagy eladja 5-8 évre a könyve jogait x ezer forintért (ez a honorálium), vagy eladott példányszámok nettó ára után kap x százalék jutalékot, ez a royality.

A héten adott interjút a Kossuth Kiadó igazgatója, ő is elárulta, hogy a könyvesboltok bezárásával legalább hatvan százalékkal csökkentek a kiadók bevételei márciusban. Ahogy haladunk előre ez nagy eséllyel még nagyobb csökkenés lesz, hiszen sokan ódzkodnak az online rendeléstől, a jelentős vásárlóerőt képező net nélküli idősebb korosztály alapból kiesik a rendszerből. Sokan pedig a szállítási költség miatt nem szeretnek online rendelni.

Elmaradt a Könyvfesztivál, a Könyvhétre sincs sok esély, márpedig ez a két esemény hatalmas bevételt generált a kiadóknak, elég csak arra gondolni hányan mentünk úgy ki egyet dedikáltatni, vagy csak úgy bandázni, hogy nem veszünk semmit, aztán hazajöttünk egy rakat könyvvel. Na ez most nincs.

A könyvesboltok bezárása és a nagy könyves események elmaradása pedig nem csak a fogyási adatokra van negatív hatással, hanem a tavaly ősszel-télen megjelent könyvek kifutási idejére is. Jóval kevesebb ideig lesznek a könyvesboltokban láthatóak ezek a kötetek, hiszen amint beindul az élet, kinyitnak a boltok és jönnek az új regények, azokat pakolják majd ki mindenhová – és az olvasót is sokszor az újdonság varázsa érdekli. Ráadásul ami ősszel jelent meg, mostanra meg nagy eséllyel illegális .pdf-ként már hódít, így kevesebben ruháznak be rájuk.

És hát, rengetegen veszítik el a munkájukat mostanában, a könyv pedig eddig is luxus volt, mostantól pedig egy még szűkebb rétegnek lesz lehetősége megvásárolnia az olvasmányait. Ez pedig nem csak az írókra, hanem magukra a kiadókra is hatalmas veszélyt jelent, hiszen a kiadók nagyon nagy része nem kap állami támogatásokat, csak abból a pénzből tudnak gazdálkodni, amit az olvasó könyvre költ.

Nincs könyvtár, nincs író-olvasó találkozó

De a vészhelyzet más módon is negatívan érinti pénzügyileg az írókat. A könyvtárak zárva vannak, elmaradnak az író-olvasó találkozók. Itthon két fő szezon van, a júniusi könyvhét időszaka és az ősz, ebből az egyik tutira ki fog esni, így jóval kevesebb író kap lehetőséget a könyvtári találkozásra.

Márpedig egy ilyen író-olvasó találkozóért az írók pénzt kapnak. Ne számoljatok olyan hű, de nagy összegekkel, én hat könyves szerzőként nyáron harminc ezer forintért utaztam, az élmény pedig amit kaptam mindent vitt, de nyilván minden fillérnek örül az ember, hiszen Magyarországon szerintem tíz nagy írónál több nem tud megélni a könyveiből. (Sajnos nem tartozom közéjük).

És hát, tegyük hozzá, az író-olvasó találkozók, a könyves események elmaradása lelkileg is nehéz. Az írás magányos tevékenység, és bármennyire is csodálatos dolog a közösségi média, az élő találkozások az olvasókkal, a kiadói munkatársakkal, a távol élő barátokkal mindig felemelő pillanatnak számítanak az életünkben.

Fotó: Ivándi-Szabó Balázs

Elkészült a könyv, de kiadják-e?

A csökkenő példányszám és a kiadók bevételeinek a kiesése pedig több fronton is problémát okozhat az íróknak. Egyrészt minél kevesebb fogy az író könyveiből, annál kevesebb jutalékot kap, ez tiszta sor. Viszont sok kiadónál a csökkenő bevételek miatt meg kell majd húzni a nadrágszíjat, tehát nagy eséllyel megjelenni is jóval nehezebb lesz, mint eddig.

Könyvkiadásnál fontos tudni, hogy egy regény megjelenését mindig elő kell finanszírozni. Hiszen a szerkesztés, a borító, a nyomdaköltség is nagy összeg, küföldi kötetnél ott van még a jogdíj előlege, a fordítási költség. Ezeket a több milliós összegeket kiadó előre állja, pénzt pedig csak hetekkel később fut be a kiadóhoz, ha nem a kiadó webshopjából kerül értékesítésre a kötet, hanem mondjuk a Librinél vagy a Líránál.

Most pedig a járvány és a kieső bevételek miatt a kiadók idén jóval kevesebb könyvet fognak kiadni, ráadásul a munkahelyek elvesztése miatt a kereslet is alacsonyabb lesz az újdonságokra. Így nagy eséllyel a kiadóknak is szelektálniuk kell, hogy kinek biztosítanak megjelenést. (Legalábbis én így saccolom, de őszinte leszek, nincsenek erről belsős forrásaim. Egyszerűen így logikus, a nyomdáknak is véges lesz ősszel a kapacitása)

Gondolataim szerint alapvetően két taktika létezhet egy kiadónál, hogy azokra a könyvekre koncentrálnak-e majd ősszel, amikről nagy forgalmat remélnek, de benne van a pakliban, hogy a vártnál kevesebb fogy majd belőlük, vagy azoknak a köteteknek szavaznak bizalmat, amiktől közepes sikert várnak, de okozhatnak meglepetést az újdonságokra éhes olvasók között.

És azzal, ha a magyar szerzők idén, vagy akár jövőre kevesebb megjelenési lehetőséget kapnak, nyilván elesnek a bevételeiktől, amik amúgy sem túl magasak. Arról nem is beszélve, hogy minden író álma a könyvespolcokon látni a könyveket, amiken olyan sokat dolgozott, és mindenkinek nagy szívfájdalom lenne, ha nem jöhtne ki az írása a közeljövőben.

De újra megismétlem, ez a megjelenési kérdés részemről csak spekuláció, kívánom, hogy ne váljon valósággá.

Karantén alatt tényleg pörög az írás?

Egy laikus azt gondolhatná, hogy itt a karantén, az író (jó eséllyel) otthon van egész nap, itt a lehetőség megírni az új regényt. És igen, van, akinél ez működik, Elle Kennedy például Instagramra tette ki a jó hírt, hogy annyira unatkozott, hogy megírt egy új Briar U történetet (éljen!), és a hírek szerint George R.R. Martin is dolgozik az új Trónok harca regényen. De attól tartok ők a kisebbséghez tartoznak.

Egy író számára a karantén nem feltétlenül jelenti azt, hogy eljött az alkotási időszak kánaánja. Mert az íráshoz koncentráció kell, idő, és az, hogy el tudj menekülni a hétköznapokból. De sajnos nem minden író képes arra, hogy kikapcsolja a fejében a rosszat, és nekiálljon megírni élete fő művét.

Hiszen az író is ember. Mi is szorongunk. A vírus itt tombol, ki ne félne, hogy mi van, ha ő kapja el, vagy valaki, akit szeret? A bezártság érzés sem tesz jót a kreatív energiáknak, a hírekből ömlik a negativitás és olyan nehéz elkerülni mindezt.

És hát, az író is pénzből él, ezt már tisztáztuk. Sokunknak van egy rendes állása az írás mellett, nekem is van, és nyilván az ember fél, hogy mi lesz vele ebben a rossz gazdasági helyzetben. Rengetegen veszítik el a munkájukat, olyan kevesen érezhetik magukat anyagilag biztonságban. Nehéz kikapcsolni az agyunkat és elmerülni egy történetben, ha kívülről ömlik a szar (már elnézést a szóért), és attól is félsz, hogy megmarad-e a munkád, a lakhatásod, és ki fogod-e tudni fizetni a rezsit jövőhónapban, vagy ha netán elvesztetted a munkád, akkor mitévő legyél.

Ha az írónak van gyereke, még nehezebb az élet

Sok írónak van ám családja is. Ha az illető szerencsés, és el tud merülni a kéziratában bármi is legyen odakint, kérdés, hogy talál-e rá időt. Mert hiába dolgozik valaki otthonról, ha van gyermeke, akkor most kevesebb idő jut az írásra. Az iskolák, bölcsödék bezárásával a szülőség egész napos munka lett, oda kell figyelni a gyerekre, segíteni a tanulásban, a leckeírásban, ebédet, reggelit, vacsorát csinálni, háztartást vezetni.

Míg korábban egy olyan író, akinek gyerekei vannak, könnyebben talált időt az írásra, az most akár lehetetlen feladat is lehet. A gyerek nincs suliban egész nap, hogy le tudj ülni délelőtt írni. Ha eddig is otthon dolgoztál, már főznöd kell, mert magadnak adhatsz ebédre kenyeret, a gyereknek nem.

Iszonyú nehéz egy olyan írónak tehát időt találnia az írásra, aki home office-ban végzi a saját munkáját, ellátja a családját, és még tanárként is tolja, mert segít a gyereknek tanulni. Most nem megy el a gyerek hétvégére a nagyihoz, nem megy suliba, a másik szülő netán a nagynbácsi se viszi el őket este a játszóházba, hogy legyen két nyugodt órájuk írni…

Így a szülő-íróknak még ha van is idegrendszerük írni, akkor is jó eséllyel maradnak a késő esti, vagy a kora reggeli órák az alkotásra, kérdés, hogy az egész napi robot után van-e bárkinek ereje hozzá. Hiszen az írás nagyrészt bár szellemi munka, de attól még ott ül az ember hosszú időn át, gépel, és ha jó ideje alkot, nem csak szellemileg tud elfáradni.

Mit tehet az olvasó a kedvenc írójáért?

Eddig is igaz volt, hogy a kedvenc kiadód és az íróid úgy tudod a legjobban támogatni, ha közvetlenül a kiadótól szerzed be az olvasnivalókat. Ennek az oka a bizományosi hálózat Magyarországon.

A kiadók beküldik előre a könyveiket a Líra, a Libri és az egyéb könyvterjesztők raktáraiba, ők pedig eladják azokat, de a kiadó csak a nettó fogyasztói ár felét kapja meg, miközben a kiadó fizeti a könyv előkészületi költségeit. Viszont ha a kiadótól történik meg a vásárlás, úgy a teljes összeg a kiadóhoz kerül, méghozzá rögtön, nem kell heteket várniuk rá.

Amennyiben van rá lehetőséged, rendelj a kiadók webáruházából, rengeteg helyen hatalmas akciók vannak most, mert a kiadóknak az így befolyó összegből nem csak a következő hónapokat kell túlélni anélkül, hogy megválnának a dolgozóiktól, hanem a válság utáni újrainduláshoz is szükségük lesz forgótőkére.

Beszéljünk az illegális .pdf-ekről is egy kicsit

Most, hogy tombol a járvány és az embereknek még kevesebb a pénze, az illegális .pdf-ek letöltései is megugrottak. Nem mondom, hogy ne olvass ilyen .pdf-et, mert azt már úgyis ezerszer hallottad mindenkitől, és ismerem az érveket is, hogy valaki miért nyúl ehhez a megoldáshoz.

Viszont ha illegális .pdf-et olvasol, ne reklámozd. Ne készíts Instagram fotót róla, ne scenneld be a könyveket, ne küldd tovább a barátaidnak, ismerőseidnek a .pdf példányokat. Egyszerűen ha már csinálod, akkor tedd fű alatt, és ahogy Colleen Hoover is tanácsolta, a karmád egyenlítsd ki valami jóval.

Ha letöltöttél egy könyvet és tetszett, akkor írj róla ajánlót a molyra, tölts fel hozzá idézetet, írd ki egy facebook csoportba, hogy mit olvastál és miért szeretted nagyon. A könyv halála nem a negatív kritika, hanem az, ha nem beszélnek róla, és azzal, hogy beszélsz az adott kötetről segítesz neki életben maradni, hiszen hátha más valaki pont miattad veszi meg. És ha tetszett az első rész, és lehetőséged van rá, akkor a másodikat már vedd meg papír alapon.

Nagyon nehéz helyzet következik most mindenki számára. Mint a legtöbb céget a szolgáltató-faktorban, így a kiadókat is megviseli a vészhelyzet, miközbenaz íróknak is az minden vágyuk, hogy eljuthassanak a történeteik elétek. Fogadó oldalról pedig nyilván mindenki szeretne új történetet olvasni a kedvenc kiadójától és az íróitól. Ebben a nehéz helyzetben úgy érzem, csak egy megoldás létezik:

Össze kell fognia most mindenkinek, csak így lehetünk a végén mindannyian boldogok.
#OlvassOtthon #VigyázzMagadra #MaradjOtthon #TámogasdAKedvencÍródÉsKiadód